#Glory To Ukraine! Glory to the heroes!

نکاتی برای انتخاب نام دامنه مناسب

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
انتخاب دامنه مناسب

نام دامنه یکی از عوامل کلیدی در موفقیت یا شکست یک وبسایت می باشد. آدرس سایت یا همان URL اولین چیزی است که کاربران آن را می بینند. پس یک نام دامنه خوب و مرتبط می تواند تأثیر خوب و ماندگاری بر ذهن کاربر داشته باشد. همچنین نام سایت بر روی سئوی سایت شما نیز تأثیر دارد؛ دیگر نام دامنه هایی که دقیقاً به نام خودتان یا کسب و کارتان باشند زیاد رایج نیستند و در عوض استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با زمینه کاری می تواند تأثیر خوبی روی سئوی وب سایت شما داشته باشد. به علاوه نام دامنه فرصتی برای برند سازی می باشد، در نتیجه انتخاب نام مناسب برای دامنه می تواند به فرآیند برند سازی و شناخته شدن آن کمک کند.

این موارد تنها بخش کوچکی از دلایل اهمیت نام دامنه برای وبسایت هستند. در این مطلب قصد داریم برای شما توضیح دهیم که چطور می توان یک نام مناسب برای دامنه سایت انتخاب کرد. در واقع، در انتخاب نام دامنه برای وبسایت خود باید به نکات زیر توجه کنید:

 

قابلیت برند سازی

نام دامنه هایی که قابلیت برند سازی دارند همیشه بهتر از دامنه های عمومی و رایج هستند. به خاطر داشته باشید که نام دامنه شما چیزی است که کاربر می بیند، به ذهن می سپارد و در بازدیدهای بعدی از طریق آن وارد سایت شما می شود. نام دامنه قابل برند سازی یک نام منحصر به فرد است که در بین رقبا متمایز می باشد، در حالی که نام دامنه عمومی یک نام رایج و همگانی است که فقط تعداد زیادی کلمه کلیدی در آن قرار داده شده و خصوصیت متمایزی ندارد و به همین دلیل در ذهن نمی ماند.

اما چطور یک نام دامنه قابل برند سازی ایجاد کنیم؟ یکی از راه ها، ساخت کلمات جدید است. شما هم می توانید مثل سایت های گوگل، بینگ و یاهو کلمات جدید و مختص به خود بسازید. راه دیگر این است که از کلمات موجود استفاده کرده و از فرهنگ لغت برای پیدا کردن کلمات جالب مرتبط با کارتان استفاده کنید.

استفاده از ابزار ایجاد نام دامنه راه دیگری برای انتخاب بهترین نام دامنه برای کسب و کار و وبسایت شما می باشد. این ابزار به شما کمک می کنند تا از طریق ایده ها و کلمات کلیدی اولیه ای که ارائه می کنید، یک نام دامنه منحصر بفرد با قابلیت برند سازی ایجاد کنید.

 

کوتاه و مختصر بودن

به طور کلی بهتر است که طول نام دامنه کوتاه باشد. تحقیقات نشان داده که طول نام دامنه پنج سایت برتر جهان تقریباً شش کاراکتر است. هر چه که در لیست سایت های برتر پیش می روید متوجه می شوید که ارتباط مستقیمی بین طول نام دامنه و میزان محبوبیت و بازدید از آن وجود دارد. همچنین در بین صد سایت برتر دنیا، طولانی ترین نام دامنه شامل هفده کاراکتر می باشد. تمام این اطلاعات تأیید می کنند که بهتر است یک نام دامنه کوتاه و مختصر انتخاب کنید.

سعی کنید طول نام دامنه تان بین ۶ تا ۱۷ کاراکتر باشد. البته ممکن است نام دامنه های کوتاه قبلاً توسط دیگران خریداری شده باشند پس سعی کنید تا حد ممکن نام دامنه کوتاه باشد و در عین حال قابل برندسازی.

سهولت در تایپ و نوشتن

ویژگی مشترک برخی از سایت های معروف در دنیا مثل گوگل، فیسبوک، یاهو ، سی ان ان و غیره سهولت در نوشتن آن ها می باشد. کاربران باید بتوانند نام دامنه شما را به راحتی تایپ کرده و بنویسند. اگر اکثر کاربران برای نوشتن نام دامنه سایت مشکل داشته باشند به این معنی است که نام دامنه شما پیچیده بوده و استاندارد نیست.

 

سهولت در تلفظ

همانقدر که نوشتن نام دامنه باید آسان باشد، تلفظ آسان آن هم اهمیت زیادی دارد. راحتی تلفظ باعث می شود که کاربران بتوانند سایت شما را از طریق محاوره به یکدیگر معرفی کنند و همچنین شما هم معرفی سایت به مشتریان و کاربران را به راحتی انجام دهید.

 

از خط فاصله و اعداد استفاده نکنید

همانطور که در مورد قبل گفتیم نام دامنه باید هم از نظر نوشتن و هم خواندن ساده و راحت باشد و وجود اعداد و خط فاصله در آن دقیقاً این ویژگی ها را نقض می کند. پس تا حد امکان تنها از حروف برای نام دامنه خود استفاده کنید.

 

استفاده از کلمات کلیدی

وجود کلمات کلیدی در نام دامنه به بهبود سئوی سایت کمک می کند ولی این کار باید با دقت انجام شود. ایجاد یک نام دامنه پر از کلمات کلیدی که به طور نامناسبی کنار هم قرار گرفته اند، اصلاً کار خوبی نیست. اگر می خواهید از کلمات کلیدی استفاده کنید آن را در ابتدای نام دامنه قرار دهید. چون در این حالت بیشترین تأثیر را بر روی رتبه سایت و رنکینگ آن خواهد داشت.

 

آینده نگر باشید

نام دامنه شما چیزی است که تقریباً برای همیشه همراهتان خواهد بود، زیرا اگر قصد تغییر نام دامنه را داشته باشید باید هزینه زیادی صرف کنید و نیاز به برند سازی و سئوی دوباره خواهید داشت که این کار اصلاً منطقی نیست. پس در زمان انتخاب نام دامنه باید آینده نگر باشید و همه جوانب و اهداف بلند مدت کسب و کار را در نظر بگیرید.

 

بررسی نام دامنه مورد نظر در شبکه های اجتماعی

قبل از انتخاب یک اسم حتماً آن را در شبکه های اجتماعی چک کنید تا مطمئن شوید برندی به این اسم وجود نداشته باشد. برای برندسازی بهتر است که نام دامنه و اکانت های شما در شبکه های اجتماعی یکسان باشد. این کار باعث می شود تا کاربران و مشتریان شما را راحت تر در شبکه های اجتماعی پیدا کنند. همچنین، برای جلوگیری از مشکلات و مسائل قانونی باید از به کار بردن نام هایی که نشان تجاری دارند خودداری نمایید.

برای چک کردن سریع نام دامنه مورد نظر در شبکه های اجتماعی و نشان های تجاری می توانید از ابزار Knowem استفاده کنید.

 

انتخاب پسوند درست برای دامنه

منظور از پسوند دامنه عباراتی مثلir ،com ، net و غیره می باشد. باید سعی کنید پسوند مناسبی برای دامنه خود انتخاب نمایید. البته در نظر داشته باشید که هنوز هم .com بهترین نوع پسوند برای دامنه می باشد. آمار نشان داده که هفتاد و پنج درصد دامنه ها .com هستند و .net در رتبه دوم قرار دارد. البته که سایت های موفق بسیاری با پسوند  .net  و .org وجود دارند ولی برای تضمین موفقیت، همیشه .com انتخاب بهتری است.

توصیه می کنیم که پسوند .com را برای نام دامنه تان انتخاب کنید و اگر نام مورد نظر با این پسوند موجود نبود، .net یا .org را امتحان کنید. اگر این ها هم موجود نبودند سعی کنید نام دامنه تان را کمی تغییر دهید و دوباره امتحان کنید.

 

انواع پسوند دامنه برای سایت :

.com  مناسب برای کسب و کارهای در سطح بین المللی

.ir دامنه مخصوص کشور ایران و مناسب برای کسب و کار های محلی

.ac.ir  دامنه اینترنتی مناسب برای دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور ایران

id.ir. مناسب برای هویت مردم ایران و اکثرا سایت های شخصی

.org.ir مناسب برای سایت هایی که سازمان داخل ایران هستند و به صورت رسمی فعالیت دارند

.net.ir مناسب برای شرکت های دولتی فعال در حوزه اینترنت و وب

.co.ir   مخفف company و مناسب برای شرکت های ایرانی

.gov.ir مناسب برای سازمان های وابسته به دولت ایران

.net  مخفف کلمه network و مناسب برای شرکت های ارائه دهنده خدمات وب و اینترنت

.org مخفف کلمه Organizations و مناسب برای اکثر سازمان های غیر تجاری

.info  مخفف کلمه information و مناسب برای وب سایت های اطلاع رسانی

.edu  مناسب برای سایت های کالجی و دانشگاهی خارج از کشور

.biz  مناسب برای شرکت های تجاری

.name مناسب برای سایت های شخصی خوب

.tv  مناسب برای سایت های شبکه های تلویزیونی

.me مناسب برای سایت های شخصی

.asia مناسب برای وبسایت هایی که در منطقه قاره آسیا مشغول به ارائه خدمات دهی می باشند

.techمناسب برای وبسایت هایی که در حوزه آموزش فعالیت دارند

.bandمناسب برای اکثر گروه ها و تشکل ها مانند گروه های موسیقی

.ioمناسب برای اکثر استارتاپ ها و رویدادها

.blog مناسب برای وبلاگ نویس ها

camera.  مناسب برای سایت های فروش دوربین عکاسی و یا شرکت هایی که خدمات دوربین ارائه می دهند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *