#Glory To Ukraine! Glory to the heroes!

مراحل راه اندازی سایت فروشگاه

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

سال های زیادی است که اینترنت نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره ما ایفا می کند. با گسترده شدن فضای وب و فراگیر شدن استفاده از تکنولوژی، کسب و کارهای نوپایی مثل فروشگاه‌ های اینترنتی به وجود آمده اند که روزمره ‌ترین کارها از جمله خرید کردن را برای ما ساده تر کرده اند. فروشگاه‌های آنلاین بصورت شبانه روزی در دسترس مشتریان هستند و کالاها و خدمات متنوعی را به کاربران عرضه می کنند. مشتریان برای استفاده از این خدمات یا کالاها می توانند به فروشگاه سفارش بدهند؛ و حتی هزینه خدمات یا کالا را به صورت آنلاین پرداخت نمایند. اما برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی و شروع یک کسب و کار آنلاین باید به چه نکاتی توجه کرد؟ قبل از شروع این کار باید مواردی را مد نظر داشته باشیم و با توجه به آنها اقدام به ساخت فروشگاه آنلاین خود کنیم.

ابتدا باید مشخص کنیم که چه محصول یا خدمتی را می‌خواهیم ارائه دهیم؟ پس از آن باید محصول مورد نظر را قبل از عرضه تست کنیم. بعد از اینکه محصولات و خدماتی که می‌خواهید ارائه دهید را مشخص کردید، اصلی ترین قدم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی داشتن وبسایت است. برای ساخت فروشگاه اینترنتی سه روش وجود دارد:

استفاده از سایت های ساخت فروشگاه اینترنتی

سایت های ساخت فروشگاه اینترنتی یک پنل مدیریت در اختیار شما قرار می‌دهند و شما فقط باید محصولات خود را در آن وارد کرده و روش پرداخت را انتخاب کنید.

استفاده از CMS‌ (سیستم‌ های مدیریت محتوا)

از معروفترین  CMS‌های موجود می‌توان به وردپرس اشاره کرد. می‌توانید یک وبسایت بسازید و با استفاده از امکاناتی که وردپرس در اختیار شما قرار می‌دهد آن را تبدیل به یک فروشگاه اینترنتی کنید. البته پرستاشاپ و اپن‌کارت نیز گزینه های مناسبی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی هستند.

برنامه نویسی

راه سوم این است که می‌توانید با استفاده از زبان‌ های برنامه نویسی مختلف اقدام به ساخت یک فروشگاه آنلاین اختصاصی کنید. استفاده از این روش در مقایسه با دو روش قبل به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد. برای طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ‌ای از شرکت‌های معتبر کمک بخواهید.

مجوز‌های لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

در ایران مجوز مربوط به راه اندازی فروشگاه اینترنتی نماد اعتماد الکترونیک یا ای نماد (E-Namad) است. برای دریافت این مجوز باید به سایت http://www.enamad.ir/ مراجعه کنید و مراحل ثبت نام را تکمیل کنید. این مجوز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعطا می‌شود.

یکی دیگر از مجوزهای مربوط به فروشگاه‌های آنلاین، مجوز فعالیت سازمان نظام صنفی رایانه ای است که به شرکت‌ هایی اعطا می‌شود که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند.

اگر چه فروشگاه‌هایی هستند که بدون مجوزهای لازم به فعالیت می‌پردازند، اما توجه داشته باشید که مشتریان به فروشگاه ‌های دارای مجوز اعتماد بیشتری می کنند. در نتیجه، دریافت این نوع مجوز‌ها به میزان قابل توجهی موجب افزایش فروش آنلاین خواهد شد.

نصب درگاه پرداخت

یکی از مهم‌ترین بخش‌ های راه اندازی یک فروشگاه آنلاین نصب درگاه پرداخت است که در واقع تکمیل کننده فرآیند خرید آنلاین و دریافت وجه محسوب می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که ایجاد یک درگاه پرداخت امن بر روی وبسایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دریافت درگاه پرداخت به دو صورت زیر امکان پذیر است:

دریافت درگاه پرداخت مستقیم از بانک

فرآیند دریافت درگاه مستقیم به دلیل پیچیدگی ‌هایی که دارد برای کسب و کارهای کوچک و نوپا مناسب نیست. علاوه بر این، بانک‌ ها عموماً از اعطای درگاه مستقیم به افراد حقیقی اجتناب می‌کنند.

دریافت درگاه از شرکت ‌های واسط

در این روش امکان اعطای درگاه هم به اشخاص حقیقی و هم حقوقی وجود دارد. فرآیند به این صورت است که پرداختی ‌ها ابتدا به حساب شرکت واسط واریز می‌شود و سپس با کسر کارمزد مربوطه که در قرارداد بین فروشگاه آنلاین و شرکت واسط ذکر شده، به حساب شخص حقیقی یا حقوقی منتقل می‌شود.

جذب ترافیک

از دیگر اقدامات برای راه اندازی یک فروشگاه آنلاین شناساندن آن به افراد و جامعه هدف است. قبل از هر چیز باید توجه داشته باشید برای اینکه بتوانید به راحتی فروشگاه آنلاین خود را در معرض نمایش قرار دهید، لازم است وبسایت شما از رتبه خوبی در فضای وب برخوردار باشد تا بتواند در جست و جوی کاربران ظاهر شود. به همین علت می توان گفت بعد  از راه اندازی فروشگاه اینترنتی مواردی مثل بهبود سئوی سایت، استفاده از محتوای مناسب و کاربر پسند، استفاده از روش ‌های مختلف بازاریابی دیجیتال و غیره حائز اهمیت است.

تبلیغات برای فروشگاه اینترنتی

تبلیغات برای فروشگاه اینترنتی اهمیت زیادی دارد، ولی باید در زمان مناسبی انجام شود. برای مثال در نظر بگیرید که شما در حال راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی هستید و تا دو ماه آینده امکان فروش اجناس را ندارید و یا هنوز موفق به کسب مجوزهای مربوطه و یا درگاه پرداخت نشده اید. باید در نظر داشته باشید تا زمانی که فروشگاه شما تکمیل نشده و امکان ارائه محصولات و یا خدمات خود به مشتریان را ندارید، باید از هرگونه تبلیغی بپرهیزید. همان طور که می‌دانید در هر کسب و کاری اعتماد و رضایت مشتری حرف اول را می‌زند و بهترین بازخورد از همین مشتریان حاصل می‌شود. پس اگر مشتری شما با تبلیغ جذاب شما برخورد کند و وارد یک فروشگاه خالی از محصول شود و یا امکان پرداخت نداشته باشد، دیگر هیچ گاه به آن فروشگاه باز نخواهد گشت.

چند نکته در مورد راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی

در تبلیغات خود شبکه ‌های اجتماعی را جدی بگیرید، چرا که امروزه مردم زمان زیادی را در شبکه‌ های اجتماعی سپری می‌کنند. برای مشتریان این امکان را فراهم کنید که بتوانند درباره محصولات شما نظر بدهند. توجه داشته باشید که بسیاری از مردم قبل از ثبت سفارش خود در سبد خرید با مراجعه به بخش نظرات و بررسی نظر سایر کاربران خرید خود را نهایی می‌کنند.

در بخش توضیحات محصول هر آن چیزی که مشتری لازم است بداند را بنویسید. این کار هم موجب بهبود سئوی سایت شما می‌شود و هم این امکان را به مشتری می‌دهد تا آگاهانه تر انتخاب کند. همچنین خریدار تنها زمانی می‌تواند محصول مورد نظر را مرجوع کند که مشخصات آن با مشخصات ذکر شده مطابقت نداشته باشد.

علاوه بر این، بهتر است در حوزه تخصص خودتان فعالیت کنید. شاید بسیاری از افراد دوست دارند مثل سایت آمازون همه چیز بفروشند، ولی باید بدانید که سود فروشگاه‌های تخصصی به مراتب بیشتر از فروشگاه‌های عمومی است. یک فروشگاه تخصصی به علت تمرکز بر یک یا چند کالای خاص، کیفیت خدمات بهتری خواهد داشت و درضمن سریعتر معروف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *